Galeria
Nowa platforma logistyczna dla firmy DORAS - dystrybutora artykułów budowlanych
Magazyn dystrybucyjny francuskiej firmy DORAS, zajmującej się sprzedażą materiałów budowlanych, stał się po prostu za mały: Powstająca nowa platforma logistyczna, podzielona 22 uliczkami, miała zapewnić miejsce dla artykułów takich jak płyty wiórowe, laminaty oraz dla innych surowców budowlanych. Przez krótki, bo pięciomiesięczny okres trwania projektu firma OHRA wybudowała na powierzchni 12 000 m² system regałów o wysokości składowania wynoszącej 8 metrów. Magazyn o takich parametrach to rzadkość nie tylko we Francji, ale w całej branży.
Gdy w 1928 r. Gaston Doras zakładał w Dijon niewielką firmę zajmującą się sprzedażą artykułów budowlanych zapewnie nie przypuszczał, że 100 lat później jego nazwisko będzie reprezentowało największą firmę dystrybucyjną na wschodzie Francji. Sieć DORAS łączy dziś cztery marki:
Doras – w branży sprzedaży artykułów budowlanych dysponuje 50 filiami, które znajdują się zasadniczo w Bourgogne Franche-Comté
Locouti - świadczy usługi w zakresie wypożyczania sprzętu budowlanego i rusztowań budowlanych,
Caréo – specjalizuje się w układaniu płyt, podłóg parkietowych oraz wykończaniu łazienek
Ménéo zapewnia i realizuje prace stolarskie (okna, drzwi, schody, bramy...).
Sieć DORAS zatrudnia dzisiaj ok. 800 pracowników, którzy w roku 2010 wspólnie wypracowali obrót wynoszący 208 milionów Euro.
Niewydajny i za mały
Do kwietnia 2011 zarówno klienci jak również wszystkie punkty dystrybucji firmy były zaopatrywane w towary z jednej tylko platformy rozsyłającej produkty drewniane, która znajdowała się na terenie siedziby firmy w Chenôve. Jednak pojemność tej platformy po dynamicznym wzroście firmy DORAS osiągnęła granice swojej pojemności. System logistyczny mieszczący się w starym budynku z niskimi pomieszczeniami magazynowymi i złym podziałem przestrzeni, wyposażony w przestarzałe urządzenia magazynowe, przestał spełniać wymogi stawiane nowoczesnemu przedsiębiorstwu.
„Stary magazyn nie mógł nadążyć za rozwojem przedsiębiorstwa“ – wspomina Brigitte Biju-Duval, dyrektor ds. inwestycji firmy DORAS. „Pojemność magazynu nie wystarczała, ścieżki transportowe były zablokowane przez towar, a zbyt wąskie przestrzenie ładowania utrudniały pracę."
Zaprojektowany z rozmachem
Firma DORAS zdecydowała się na przeprowadzkę do nowego magazynu: wynajęte budynki obejmowały 12.000 m² powierzchni – a to znacznie więcej niż stary budynek. Zaletą nowego wyposażenia logistycznego było zaoferowanie większej ilości wolnego miejsca dla sklepu z drewnianymi materiałami budowlanymi - tam zapewniono dodatkowe miejsce dla produktów drewnianych takich jak płyty wiórowe, sklejki czy parkiet.
Wg oczekiwań działu technicznego DORAS projekt wyglądał następująco: z jednej strony instalacja regałów wysięgnikowych przeznaczonych do składowania towarów o długości maks. 13 m, utworzona z 15 rzędów o długości 75 m i wysokości 8 m na każdy rząd, z drugiej zaś strony 10 rzędów z regałami paletowymi o wysokości 8,5 m i długości 75 m każdy. Łącznie przewidziano 22 uliczki, z czego 12 uliczek wykonano jako wąskie przejścia między regałami wysięgnikowymi. Do składowania i wydawania z magazynu wybrano wózki widłowe.
Wystarczający dla dużych projektów
Do zabudowy instalacji regałowej firma DORAS wybrała przedsiębiorstwo OHRA Regalanlagen GmbH, mieszczące się w Terpen koło Kolonii. OHRA specjalizuje się przede wszystkim w konstrukcji systemów magazynowych i regałowych przeznaczonych do handlu materiałami budowlanymi, metalowymi oraz dla przemysłu drzewnego. DORAS już w fazie projektowej mogła zastosować know-how francuskiego przedstawicielstwa firmy OHRA, które korzystało z doświadczeń bazujących na podobnych, dużych projektach. „Firma OHRA zagwarantowała sobie udział w naszym projekcie między innymi dzięki wielkości samego przedsięwzięcia” twierdzi Brigitte Biju-Duval.
„Musieliśmy wykluczyć określonych konkurentów, którzy nie byli w stanie spełnić naszego wymagania dotyczącego zmniejszenia ciężaru o 10,5 t. Ponadto dostawca musiał udowodnić, że projekt okaże się również ekonomiczny, a więc że będzie w stanie zapewnić parametry określone w specyfikacji istotnych warunków zamówienia.“
Ale również szczegóły dotyczące rozwiązań regałów mogły przekonać o wyborze OHRA: Przedsiębiorstwo z Kerpen podczas produkcji regałów wspornikowych wykorzystuje wyłącznie pełnościankowe, walcowane na gorąco standardowe konstrukcje stalowe. Podczas obsługi składowanego towaru, przy jego załadunku i wydawaniu wózek podnośnikowy może go uszkodzić. Dotyczy to szczególnie bardzo długich belek drewnianych. W celu ochrony składowanego towaru i regałów OHRA wykorzystuje automatycznie zabezpieczające się ramiona wysięgnikowe zawieszane na poziomych wspornikach – te w przypadku wstrząsów lub uderzeń uchylają się do góry lub na bok, składowany towar i regał pozostają tym samym nieuszkodzone.
Montaż w dziewięć tygodni
Na początku grudnia 2010 firma OHRA otrzymała zlecenie dotyczące dostawy i montażu instalacji regałowej nowego centrum dystrybucji DORAS. „System regałów wspornikowych z rzędami wynoszącymi 75 m długości i 8 m wysokości oraz wyposażonymi w prowadnice szynowe wymaga od naszych monterów bardzo wysokiej dokładności montażu” opisuje Bernard Lunven, Menedżer ds. sprzedaży na rynek francuski firmy OHRA. Budowa ruszyła w połowie marca 2011 wraz z przybyciem monterów i pierwszych 23 samochodów ciężarowych z materiałem montażowym. W następnych dziewięciu tygodniach zostało zmontowanych 750 wsporników regałowych, 8000 ramion wysięgnikowych – częściowo z nakładkami z rusztu kratowego – oraz 2 kilometry prowadnic szynowych dla czterokierunkowych wózków widłowych z bezpośrednim połączeniem do stóp króćców regałowych. Prowadnice szynowe w obszarze najeżdżania zalano betonem, dzięki czemu zostały całkowicie wzmocnione, a wjazd wózka widłowego na ścieżkę stał się bezpieczniejszy. W strefie magazynu paletowego wykorzystano system OHRA 5 Omega: Ma on możliwość uniesienia obciążenia przęsła wynoszącego do 22,5 t oraz uniesienia obciążenia półki do 4,5 t. Łącznie monterzy OHRA zabudowali 1.500 miejsc paletowych, z których poszczególne płaszczyzny wyposażyli w nakładki z ruszty kratowego. Zlecenie obejmowało ponadto wykonanie podestu stalowego o powierzchni wynoszącej 55 m². Już pod koniec kwietnia zakończono prace.
„Dotrzymano terminarza projektu“ – opowiada Brigitte Biju-Duval zadowolona z wykonanej usługi. „Od początku projektu, aż do momentu jego zamknięcia otrzymywaliśmy od OHRA najlepsze fachowe wsparcie. Ostatecznie firma OHRA mogła udowodnić, że jakość „Made in Germany“, mimo wysokiego nakładu materiału oraz wykorzystania wysokogatunkowego systemu regałów, okazała się lepsza w stosunku ceny do jakości w porównaniu do lekkich systemów konkurencyjnych firm.